Sunday 7 August 2011

Hatiku memilih untuk BELUM..!



Pernahkah kita selalu diuji dengan perkara yang sangat2 kita xmahu, tapi dapat juga? Atau memang kita nak jauhkan daripada menerima perkara tersebut sebab memang kita xingin pun. Wahai diriku terimalah dengan yakin dengan ayat-ayat mukjizat dari Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 216 “Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal ia baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia tidak baik bagimu. Allah Mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui”
Sebelum ini perkara yang aku xsuka selalu terjadi. Bukan kehendak hati yang mahukan perkara tersebut. Aku sedar banyak benda yang hati aku xnak tetapi aku dapat. Sungguh2 aku xnak.. tetapi terjadi jua. Aku dapat tanpa rela sabab aku sangat takut kalau dapat benda tu..Ini lah yang dinamakan ujian. Betul tak.
 Ya Allah adakah ini kafarrah terhadap dosa2ku? Tapi ingatkah aku yang asyik membilang musibah yang menimpa dengan tertibnya sehingga aku lupa nikmatMu yang selautan maha luasnya. Lupakah aku.
Sekarang jiwaku sedang berperang, masih berteka-teki adakah benda yang aku alami ini perlu aku terima? Menuntut aku bertindak sedemikian?


Ya Allah terasa beratnya, berat untuk mengiakannya
Aku belum bersedia ya Allah
Bukan impian ku lagi
Perasaan malu masih menggunung
Perasaan takut masih menebal bak hutan di gunung itu
Ya Allah tolonglah hambaMu ini
Iman yang senipis ini Kau bantulah
Dalam benak ini punya hati yang jauh sangat untuk memikirkannya lagi
Kerana tiada secalit pun lagi perasaan itu
Bukan menafikan..
Tidak sekali-kali ya Allah
Sekali-kali tidak untuk menafikannya lagi tapi hati berkata BELUM..
Ya Allah izinkan aku untuk memilih jalan lain, bukan jalan yang satu ini
Jalan yang penuh dan sarat dengan tanggungjawab
Jalan yang belum lagi bersedia untuk menggalasnya
Sampai bila aku akan bersedia?
Sampai hatiku betul2 terbuka untuk itu
Buat masa sekarang bukan lagi ya Allah
Tolonglah.. beri aku kesempatan untuk pilih jalan lain..
Tetapi soalnya macam mana dengan ayat dari surah al-Baqarah itu?
Aku kena yakin dengan ayat itu
Biarlah dengan benda lain
Bukan dengan ini
Pemilik cintaku setelah Allah dan Rasul BELUM menjelma!


-PiMEK- 

0 comments:

Post a Comment