Monday 8 August 2011

Bertindak sekarang..!



Sebut je kaunselor, pasti ramai yang menganggap kaunselor tu mesti orang yang perfact, tidak melakukan kesalahan dan sebagainya
Ada juga segelintir yang takut untuk bersua dengan kaunselor kerana khuatir rahsia diorang yang akan terbongkar! Pernah dengar tak statement ni? Biasa dengarkan ? Biasalah tu.. Macam-macam persepsi orang berkaitan dengan kaunselor ni. Kadang-kadang kaunselor juga dikatakan hipokrit. Wa.. ni dah lebih ni.
Bakal kauselorkah aku? Kaunselorkah aku suatu hari nanti? InsyaAllah kalau itu yang dicita-citakan. Oleh kerana kos pengajian pun dah ambil kaunseling..jadi teruskanlah..(aik lain macam je bunyinya)-macam terpaksa je ambik kos ni..tak de, tak de..batal2..
Kaunselor ni berat juga tanggungjawabnya. Setuju tak? Nak bimbing budak-budak ni bukan calang-calang cara dan gayanya. Nak bimbing tu mestilah yang terbaik dalam segala segi. Susah tu..
“Kaunselor ni dia yang tunjuk cara nak settle masalah orang, jadinya masalah sendiri juga perlu diselesaikan terlebih dahulu.”
Itulah kata-kata lecturer yang pernah singgah di benak ini suatu ketika dulu.(sebutlah nama dia, baru berkat)..Namanya En. Anuar. Dr. Fauziah juga pernah bagitahu..kaunselor ni kena kuat pegangan agama..gitulah..baiklah! saya akan praktik wahai lecturer2ku..insyaAllah.
Ni salah satu contohlah. Kat sekolah..biasalah kaunselor bagi bimbingan, tunjuk ajar cara belajar dengan betul kepada student. Jadi? Jadinya kita yang nak bimbing pelajar tu mestilah sudah terbimbing..ye lah tak kan layak ditabalkan jadi kaunselor pulak. Nak tunjuk cara belajar dengan betul? Kenalah si kaunselor tadi tu sudah melakukannya terlebih dahulu perkara yang bakal ditunjukkan itu. Ya dak?
Kalau macam tulah.. ciri-ciri kaunselor harus dipraktikkan sekarang! Harus..kita yang bakal mencemerlangkan orang <---konon), bakal mengubah cara orang berfikir, bakal meneladani orang (insyaALLAH semua tu)..haruslah bermula dengan diri sendiri. Betul kan kan..
Secara spesifiknya, cuba kita selami satu contoh..mari kita ukur dengan prestasi peperiksaan aku ni macam mana (ni malas nk cite ni). Apa malas2? Ni layak jadi kaunselor ke tak ni!
Oklah berbalik citer tadi..macam mana dengan result aku? Dah mantap? Dah cemerlang? Dah puas hati? So macam mana?
Bertindak sekarang! Kalau bukan sekarang, bila lagi? Kalau bukan kita, siapa lagi? Kalu bukan di sini di mana lagi?
Wahai STCP..ingatlah.. bertindak sekarang OK! STCP BOLEH!! Umat Islam sentiasa boleh..yeah!
Semoga bertemu lagi kita dalam part yang akan datang insyaAllah..


-Pimek -                                                 


0 comments:

Post a Comment