Friday, 22 July 2011

Omel Atok,,part 1

“Cu, nak kemana 2? Mari sini kejab” tegur atuk suatu petang. Badannya dibiarkan berayun mengikut rentak kerusi malas.
“Ada apa tok?” Tanya ku                       
“Ni sapa punya?” Atok mengangkat kertas berwarna pink.
“Ha ah lah. Mana atok jumpa? Patutlah cu cari2 xda. Atok dah baca ke?”
“Kalau dah?” Balas atok.
“Ikut atok lah”.
“Macam tak bagi je. Pagi tadi atk jumpa kat tangga tu. Tercicir la tu”
“Apa pendapat atok?”
“Sebelum tu atok nak tanya. Bila lagi laptop cu rosak?”
“Lama dah, sebulan yang lepas”
“Lah, kenapa tak bagi tau atok?”
“Emm ntah lah tok”
“Sekarang ni pun rasanya dah terlambat nak pegi kedai tu balik. Cu, nak berlapang dada ni bukan semua part kita ambik kira. Sesetengah benda je. Tapi tak bermaksud kita berdendam dengannya. Cu ingat, musibah yang berlaku bukan tercipta secara sia2. Ambiklah pengajaran. Kalau cu xbrubah, lakukan hal yang sama, rugilah cu. Rasanya cu da arif dengan pengajaran ni kan..ye tak?
“Ye la tu kot tok”
“Hai kot je?”
“Em yela2. Tima kasih tok”
Aku ambik semula kertas, aku baca sepintas lalu.



Langit kelihatan agak hitam di sebelah hilir, arah yang ingin dituju. Namun gerak hati tetap juga ingin sampai ke destinasi. Adakah hati juga akan menerima nasib yang sama seperti keadaan alam itu? Entahlah.. Enjin beroda dua di hidupkan..
Destinasi sejauh lebih kurang 40 kilometer yang ingin kuredah tu akhirnya meluruhkan air dari langit..hujan! Pada mulanya agak renyai di satu pekan tu namun semakin jauh semakin lebat pula. Hati ada jgk teringin nak berteduh kat mana2 namun bila pikir balik kedai yang ingin ditujui semakin dekat,,ahh terukanlah. Tanpa peduli kan org yang memerhati,,tekadku akhirnya menyertai org2 yang berteduh di sebuah kedai yang masih tutup iaitu bersebelahan kedai yang aku ingin tuju. Dah sampai rupanya.. terasa jgk segan namun xda pilihan lain. Basah kuyup dibuatnya. Terasa agak seksi sebab jubah yang ku pakai juga terasa sejuk lalu menguncup mengikut tubuh namun hati pulak memujuk..jaket yang kupakai paras lutut masih menyelamatkan keadaan.. tambahan pula seluar slack yang tersarung menambah keyakinan..Alhamdulillah ok tu.
Dalam keadaan rasa segan tu..kaki melangkah meninggalkan motor melindungi diri terkena percikan air..helmet masih tersarung..tangan menyeluk saku jaket..hah!!hensetku.ya Allah.habislah. Tgk skrin depan tu tidak mempamerkan seperti selalunya…waaa. Tetiba teringatkan sesuatu,,senyum pulak dah sorang2..masa nak turun tadi nset tu dah bagi warning, xda bateri lah.. Selamat lagi harta aku ni.
Apabila hujan agak reda..aku melangkah keluar dari tempat persinggahan. Sebelum sampai kedai tu hati berharap agar Allah permudahkan..
Tanpa mengeluarkan suara resit diserahkan kepada staf perenuan yang dtg menyapa kat kaunter. Segera dia mencari-cari laptopku.
“xde pun”, dia merungut kecil.
Seorang lagi staf lelaki yang dtg membantu
“Jenama apa ye?”
“……”Jawabku.
“Emm patutlah susah nak cari”
Setelah jumpa. Lantas menyerahkan laptpku…
“CIk, nak tanya, kalau hardisk dia rosak, memang semua fail tu turut terjejas ke?”
“Ha ah..memang pun”balasnya tersenym
“emm..”aku mengangguk. Nada suara mampu meraih simpati sesiapa yang mendegarnya. Mana taknya semua file2 2 aku syg!
Tanpa meneruskan lagi beberapa soalan yang siap terkarang di minda di biarkan kemas tanpa mengeluarkan 1 pun..
Alahai diri
Sebelum melangkah keluar sempat lagi si staf yang lelaki tadi tu menegur,
“Datang ngan motor? Em habis basah”
Aku tersenyum pahit,,
Aku ke tempat motor td. Enjin dihidupkan. Org2 yang singgah tadi tu dah bersurai. Hajan masih menurunkan sisa2 rintiknya.
Mwa mwa mwa..nak nangis,,
‘wahai diri, jangan nangis, kecik je tu’
Tanpa menghiraukan pujukan yang satu tu,,suasana jalan raya dihangatkan lagi dengan hiba hatiku..belum pun cukup usia setahun,,dah buat hal. Inilah yang aku xnak..tapi jd jgk.nak buat mcm mn. Benda tu pun barang pinjaman. Sygnya semua file2 tu..nota2 lecturer. Gambar2, lagu2 nasyidku..xpelah..Allah lebih berhak.
Sampainya di rumah…mata yang bengkak masih tersisa. Aku tetap ceria..berlagak!
Baju yg dipakai sblm turun tadi seakan2 sama dengan balik. Tgk macam tak kena hujan pun. Angin yang dilalui spanjang jalan mengeringkan balik bajuku.
Yang anehnya kenapa soalan2 tadi berdegil xnak keluar?
‘kenapa boleh jadi cam 2?’
‘Kenapa saya balik tiba2 xboleh bukak?’
‘Kenapa, kenapa, kenapa?’
Ape pun yang dah berlaku,,itulah yang terbaik untuk diriku..sudah pun tertulis. Aku kena fikir musibah ini terlalu kecil. Kalau nak dibandingkan dengan org yang  laptopnya hilang terus 2? Lagilah teruji.. Alhamdulillah.
Masa kat kedai tadi aku sempat terlihat org tu,,selamba je dia. Xda rasa bersalah langsung diwajahnya. Lagi pun dia pun cam muka ustaz2 je. Pakai petua ape la agaknya sampaikan aku xpersoalkan pun benda2 yg sepatutnya. Senyap je. Kalau nak tahu dia tulah org yang menelefonku mengatakan laptopku rosak hardisk. Sambil tu jgk lah dia ada tanya perlu baiki @ x,beli kat ne, warranty ada lagi ke tak. Aku buat keputusan nak ambik je lah. Daripada berhabis duit baiki benda yang bukan tangan ak menjahanamkannya..
Sebenanya  seminggu sebelum aku terima panggilan yang ditunggu2 tu berlaku satu episod yang mana aku saja2 bwk laptop nak betulkan fungsi bluetooth yang sejak beli masih xterfungsi. Tu pun saja ambik kesempatan akak yang nak format laptop dia. Laptopku xrosak pepun. Elok2 lg.
So aku tinggalkan kat kedai tu memandangkan agak lama jg prosesnya. Di kesempatan tu boleh ke bandar yang agak berdekatan dari tempat tu..sebelum tinggal laptop tu pun dah pesan. Kalau tak boleh xperlu susah2 sb dlm hati ni takut rosak.
Balik dari bandar, terus singgah. Org tadi tu pun ada kata dah boleh pakai..aku pelik nape backgroud tu gambar dia lain? Ye lah sblm tu aku set lain. Ke aku yang silap tgk. Entah. Aku senyap je lah. Lagi pun xplk nak bukak semula slps dia off..tulah antara kesilapanku. Aku balik terus bukak laptop. Alamak. Buat hal plk dah..
                                    ……………………………………….

Reactions:

0 comments:

Post a Comment