Monday, 9 December 2013

Kem Muslimah Sejati 2013




Pada 8 dan 9 hb 12 baru-baru ini program Muslimah Sejati baru sahaja tamat dengan jayanya. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar. Sedikit terubat rindu untuk berprogram bersama adik-adik. Adik-adik pula masih kecil. Masih suci dari dosa dan noda dunia.

Seperti biasa, ada suka dan duka walaupun progam selama dua hari je. Pesertanya dalam kalangan anak-anak sekitar Masjid Jamek Ar rahman, Ulu Bernam, Selangor. Namun ada juga peserta yang datang agak jauh dari rumah mereka. Sasaran umur 10-17 tahun namun ada yang umurnya 8 tahun.

Program ini juga merupakan program yang aku tunggu-tunggukan kerana kesemua pesertanya adalah perempuan. Nama pun Kem Muslimah Sejati. Jadi aku plan macam-macam aktiviti tanpa mengira batas. Kalau sebelum ini ada aktiviti yang terkekang dengan batasnya seperti aurat dan ikhtilat.

Namun realitinya ialah kem inilah satu-satunya kem yang mempunyai bilangan fasi lebih ramai dari peserta. Macam lawak pulak. Namun kami cuba untuk memeriahkan program dengan meminta fasi untuk join sekali aktiviti. Agak happening gak tengok gelagat depa ni.

Pengalaman lucu sememangnya ada. juga mencabar mesti ada. Yela budak-budak ni bukan macam anak-anak sekolah menengah. Contohnya kalau dia nak bertanyakan sesuatu dia tak fikir dah munasabah ke tak soalan tu. Kita pun tak terfikir soalan tu yang dia tanya..
Haiiyaa.. maunya fasi pusing-pusing otak kejap cari jawapan yang terbaik.

Ada peserta yang bergaduh sampai nangis-nangis. yang ni juga membuatkan aku rasa 'pelik'.. Yelah, tak terfikir pun benda ni akan terjadi.

Pertama kali aku tak dapat tahan gelak bila dorang baca doa makan.. Bukan aku nak gelak apa.. yelah lama tak dengar baca doa macam budak-budak.. biiisssssmillaaaaa hirrrohhmanirrrooooohimmm.. gitulah.. Terimbau nostalgia lama la tuh..

Ada perkara yang kelakar dan malu sangat sehingga aku sendiri tak tahu nak sorok muka kat mana. Akulah dalangnya. Otak gila-gila tak boleh nak buang. Sebab sebelum balik tu terfikir nak buat aktiviti last. Main pijak-pijak belon dan kumpulan akan disertai dengan fasi.. Waktu ni aku tak fikir dah sebenarnya itu masjid! Pastu kena tegur oleh seorang anak muda. Lelaki.. aishh.. Kalau pakcik tak pelah.. Tak de lah segan sangat.. Bukan apa mungkin dia tengok aksi-aksi tak ingat dunia aku masa nak pecahkan belon tu. Terguling-guling.. Lari terkedek-kedek dan macam-macamlah..

Pengisiannya untuk program dihandle sendiri oleh kakak-kakak fasi merangkap sahabat-sahabat sendiri. Seronok dengan pengalaman ini sebab dapat memantapkan lagi taaruf antara kami sebab ada yang kenal-kenal macam tu je. Aku pulak handle slot muhasabah.. hehe.. lawak jugak bila fikir balik..Tak payah lah nak cite. Sebenarnya waktu nak handle tu berdebar gak sebab risau tak jadi namun aku buat-buat jadilah macam mana sekalipun. Dengan pengalaman yang ada sebelum ini jadi peserta aku kutip dan lepaskan kat program tu. Itulah seada dan semampunya wahai adik-adik sekalian.



Sesi riadah


Riadah..

'Mayat'

Slot muhasabah

LDK Sirah--Sesi pembentangan

Fail peserta

Kecil je.. sebagai tanda penghargaan

 Antara fasi yang tersnap waktu ni-Thanx semua bantu akak!

 Kembara 'alam'

 LDK ibadah-praktikal solat

 Antara sunnah Nabi cuba dipraktikkan..Makan bersuapan
 (yang tukang suap tu bukak mulut lagi besar kot =)



Majlis Penutup



Lagu tema: 

Oh muslimah
Allah cinta kepadamu
Rasulullah kasih kepadamu

Oh muslimah
Berbahagialah kau telah dilahirkannya dengan mulia

Subhanallah
Tuhan telah berkati wanita yang cukup ilmu
Rendah hati

Oh muslimah
busanamu menutup rapi
auratmu kau lindungi dengan indahnya

Oh muslimah
kau rajin memuji
Islam kau jadikan ikutan sejati

Oh muslimah
memandangmu menyejuk hati
menundukkan nafsu hati yang goyah
Keayuan wanita solehah indah peribadi
Tulus hatinya

Oh muslimah
Kecantikan yang sebenar
Pada tutur kata penuh berhikmah

Mempertahan kehormatan dirimu
dengan pakaian mentaati Allah

Oh muslimah
Kau masuk ke syurga
Solat lima waktu dan berpuasa
Menundukkan pandangan matamu
Mentaati suami yang tercinta

Oh muslimah
Kau rajin mengaji
Islam kau jadikan
Ikutan sejati




Oklah, itu sahaja untuk kali ini.. sehingga berjumpa lagi..

Nota kaki : Sambil tarbiah orang sekali gus mentarbiah diri sendiri.. insha ALLAH. Semoga bermanfaat.. Jom jumpa next kem..
Reactions:

0 comments:

Post a Comment