Monday 18 November 2013

Pinjaman Semata



Aku menampalkan stikey note itu pada buku yang mana ruang-ruang untuk ditulis apa2 sahaja yang aku rasa..segala yang aku tersekat dan tidak perlu update status di ruang dinding facebook.. so aku letaklah di situ.. termasuklah untuk dia.
Ikut lah si dia mana yang bakal..ba..kal.. masya Allah.. tengok.. aku tidak ingin bicara ini..!
....pap.. penampar sesat yang lembut lagi enak hinggap di pipi.


Kehidupan bagaikan sebuah buku itu.. aku tampalkan cebisan kertas itu ibarat episod-episod hidup yang menghiasi kisah seorang aku.. seorang siti!

Aku baru sahaja menampalkan seorang nama pelajar perempuan..cantik namanya.. Kemudian membelek-belek helaian yang lama.

Melihat hasil pena yang lama-lama
Kemudian menyinggah pula pada helaian berwarna kuning..

Membaca sedikit tulisan yang ada di situ.

Pertapaanku selama 4 bulan di bumi itu sebuah pinjaman! Allah yang hantarkan aku di situ..
Ia merupakan perkara yang tidak pernah aku terfikir waktu kecil-kecil dulu..
Menikmati segala rasa suka dan duka bersama orang-orang di sini..
Menghirup udara tarbiah ciptaan aku..
Bertemu dengan insan-insan yang ingin menghamburkan sisa-sisa rasanya yang kecewa
Ternyata ada! 

Disaat mereka perlukan telinga untuk ditadah segala isi hati.
Membongkar segala rasa duka, hiba dan lara.
Air matamu yang mahal itu mengalir di pipi, aku kagum itu.
Aku percaya air mata itu bukan air matanya yang pertama kali
Wajah-wajahmu yang penuh kesungguhan mahu merubah hidup
Penyesalan mula menodai hati
Mengharapkan kilaan sinar yang melambai-lambai dan bertahta dalam diri

Fikiran melayang pada seorang gadis itu
Sedang melalui peperiksaan SPM

Perjumpaan aku dengannya itu memberi seribu makna..
Pertemuan yang begitu indah
Allah yang aturkan semua itu
Alhamdulillah.. terima kasih ya ALLAH..

Mata itu
Menggambarkan kekusutan dalam dirinya itu perlu diluahkan
Wajah itu ditatap dengan penuh teliti
Segala rasa itu diselami
Cuba membawa rasanya itu ke dalam diri
Tangannya disentuh
Sentuhan itu datang bersama seutas kasih
Suasana pada pengakhiran pertemuan itu begitu sayu
Air matanya laju dan melaju
Berat untuk aku melepaskannya
Lantas aku peluknya.. erat.
Masya Allah..
Aku terlewat untuk hadirkan diriku padanya
Itu yang selalu disebut-sebutnya
Namun inilah perkara yang membuatkan aku lagi hiba
Aku bakal meninggalkan sekolah ini.. Lagi 3 hari
Sedangkan dia perlukan aku
errr...bukan..
Dia perlukan orang untuk membimbingnya
Tiba-tiba aku rasa macam pentingnya aku untuk dia

Biarpun zahirku tidak kelihatan lagi namun kita masih lagi bersama
Dalam doa kita masih 'bertemu' dan akan ada kelibatmu!
Semoga dia terus beristiqomah
Al mathurat jadi pelindungnya
Ayat suci al quran itu penenang dan pegangannya
Zikir-zikir sentiasa membasahi bibir
Agar jiwa remaja yang mahal harganya itu semakin tinggi darjatnya
Dengan amalanmu yang kekal seumur hidup

Aku pejam mata, kemudian menyebut namanya yang indah
Seindah bersama impianmu yang ingin membersihkan daripada segala kata dan pujuk rayu lelaki liar
Semuanya keseronokan yang sementara lagi palsu!
Kerana belum halal lagi untuk dirimu
Moga kamu menjadi muslimah yang sentiasa dirahmati dan diredhai adikku

Pada saat kamu merasakan dirimu itu terbeban dan tidak punya sesiapa di sisi,
pada saat itulah Allah sedang memerhatikan dirimu dengan penuh kecintaanNya.

ukhtiku
Cikgu sayang kamu
Allah sangat sayangkan dirimu

Dan aku??
Hanya pinjaman!



Bumi Tok Lela..
12 Nov. 2013

1 comment:

  1. halo

    Kami adalah Christian Organisasi dibentuk untuk membantu orang dalam kebutuhan membantu, seperti help.So keuangan jika Anda akan melalui kesulitan keuangan atau Anda kurang dalam kekacauan keuangan, dan Anda perlu dana untuk memulai bisnis Anda sendiri, atau Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi hutang atau membayar
    tagihan Anda, memulai bisnis yang baik, atau Anda kesulitan untuk mendapatkan pinjaman modal dari bank lokal kami menawarkan pinjaman sebesar 3% ramah Hubungi kami melalui email: GTLENDERS@YAHOO.COM

    Anda menyarankan untuk mengisi dan mengembalikan rincian di bawah ini ..

    KREDIT FORMULIR PENDAFTARAN

    Nama pemohon:
    Jumlah yang dibutuhkan:
    Jangka waktu pinjaman:
    Negara:
    Pekerjaan:
    Sex:
    Umur:
    telepon:
    Pendapatan Bulanan:
    Tujuan pinjaman:

    silakan hubungi kami melalui email: gtlenders@yahoo.com

    terima kasih

    ReplyDelete