Monday, 9 December 2013

Hawa : Mahal Dirimu Kerana Auratmu!


Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah..


Malam tadi berkesempatan untuk hadir ke satu majlis ilmu.. Penceramahnya saudari Asma Suardi dengan tajuk pengisiannya "Hawa : Aurat dipelihara, Maruah Terjaga" Pada mulanya ramai gak yang tertanya-tanya siapakah gerangannya. Namun setelah hadir tadi, dapatlah kenal sedikit sebanyak latar belakangnya. Seorang aktivis dakwah graduan UUM. Yang pasti beliau ni niqabis!

So, pergilah bersama sahabat-sahabat dengan harapan mendapat mutiara ilmu. Seronok bila merasai nikmat mendapat dan memahami ilmu itu seperti makan nasi.. walaupun ilmu itu seperti sekadar setitis air! Nak praktik pulak? Sendiri mau ingat maaa.. selepas berilmu tu kenala beramal pulak, betui x?

Tutur katanya pun dah tersusun, cantik, dan menawan. Belum tengok muka lagi. Masya Allah. Ini bidadari dunia. Lagi menaikkan semangat bila mana beliau menghargai kehadiran audiens dengan mengatakan bahawa malaikat sedang melabuhkan sayap untuk bersama-sama dalam majlis itu. Masya Allah.. Kalaulah boleh nampak malaikat-malaikat itu waktu tu, memang pengsan histeria namun realitinya, bidadari-bidadari dunia sekarang ini sedang bertapa dalam dewan yang selesa ini. Ramai yang hadir tadi. Suka tengok orang ramai, Dahlah nampak semuanya baik-baik belaka.. Itu yang aku suka! Biah solehah sememangnya wujud!

Apa pun yang aku seronok selain dapat pengisiannya aku juga seronok (jadi dua tiga ronok dah) bila bersama-sama sahabat yang lain. Sahabat solehah gitu. Memang sahabat-sahabat aku solehah semuanya. Aku je yang belum. Aih.. bila la agaknya!

Sebenarnya untuk hadir ke majlis ilmu ni tiada syarat pun.Tak kisah la dia tu bertudung labuh ke bertudung kurang labuh pun. Yang penting keberadaannya berada di situ dia telah menyerahkan jasadnya untuk ditarbiah. Tak kisahlah mindanya itu berada di mana sekali pun..

Kenapa sebut pasal syarat pula? Yelah sebab tajuknya itu pasal aurat. Tak semua yang hadir itu dia mereka menitik beratkan pasal aurat untuk sampai ke tempat itu. Jadi aku memuji dan sangat memuji mereka-mereka ini. Sabarlah sahabatku sayang, proses perubahan itu memerlukan masa dan masa memang terisi dengan cabaran dan dugaan. Hadapilah dugaan itu walaupun pahit. Percayalah bibit-bibit hidayah sedang mengisi kantung tarbiah diri anda! Buktinya.. Anda hadir dan kita sama-sama hadir di situ!







Moga ada laluan hidayah untuk aku juga dan ia terus mengalir.. Allahu perkenankan..!

Bumi pinjaman~
Ahad
2/12/2013

Reactions:

0 comments:

Post a Comment