Wednesday 7 September 2011

Ribena: Halal ke Haram?


“Kak, akak punya ke ribena tu.”

“Tak lah, ni kawan akak punya, kenapa?” jawabku. Pelik juga.
“Sebenarnya ribena tak boleh minum. Kata lecture sayalah. Ada something yang bahaya terdapat dalam tu..Dia suh bagi tahu kat orang.”
“oo, ya ke?. Terima kasih infonya”

Dekat-dekat raya baru ni hebat sangat iklan kat tv, hinggakan terbawa-bawa dalam percakapan harian.

“class kau Jah”

Lepas tu aku fikir-fikir, betul ke tak boleh minum? Kandungan apa yang ada dalam ribena tu.
Cuba tengok kat blog2, sebenarnya isu ribena ni dah hebat diperkatakan. Soalnya haram atau halal. Kat you tube pun ada  di jelaskan seorang ustaz bahawa ribena haram sebab katanya di Birmingham ada yang disahkan oleh pemiliknya ada mengandungi alkohol.

Betul ke?

Lepas tu ada juga blog lain mengatakan yang kat Birmingham tu je yang haram, kalau yang dikilangkan di Malaysia tu halal. Ada juga yang membuat tindakan dengan bertanyakan kat website halal jakim. Dan keputusannya macam ni.



Apa pun bagi aku sebagai yang merupakan seorang pengguna Islam yang tegar, (pendapat peribadi) cukuplah aku fikir dah ada logo halal Jakim yang original tu, guna jelah sebab itu tindakan yang termampu. (jadi pendapat aku kiranya boleh minum la ye?)ummm???


Lagi pun bagi aku juga beribu-ribu lagi benda yang kalau nak dikira was-was tapi atas dasar logo tu, kita manfaatkan untuk panduan bersama. Badan itulah bertanggungjawab..

Kalau rasa nak lebih puas hati boleh terus pergi ke kilang tu dan boleh cek apa yang patut.

Sama-samalah kita buka minda, fikir positif, jangan cepat melabel sesuatu yang kurang pasti. Isu Halal haram ni amat sensitif kita sebagai umat Islam sebab makanan yang masuk dalam perut tu akan mempengaruhi ibadah seharian.

Mencari yang halal tu fardhu bagi umat Islam..

HALAL 4 OL

-PiMEK-
RAWANG, SELANGOR.

p/s: kalau salah, plz comment, betul kan ek..








2 comments:

  1. sebaiknya, jika berlaku pertikaian [syubhah] spt ini.. elak kan meminumnya.. tak minum ribena tak ngape kot..hihhihi..ini cuma pandangan peribadi,mungkin saya silap..

    t kasih krn sudi follow blog saya..salam kenal ye..

    ReplyDelete
  2. Betul..sy setuju.
    Sebaik2nya pihak jakim kena bertanggungjwb dn sebarkn yg sebenar...kalau halal sahkn dn begitu sebaliknya

    ReplyDelete