Thursday, 6 September 2012

Cuaca Semester 5







Semester 5 akan membuka tirainya pada semester yang akan dibuka tidak lama lagi.. Ada beberapa hari je lagi yang masih berbaki untuk aku meneruskan statusku iaitu permastautin seketika di menara gading.

Terasa gerun pun ada, tidak sabar-sabar untuk menemuinya pun ada, semua rasa ada, rencah dan rempahnya terasa cukup untuk ramuan pada sem akan datang.

Semua itulah yang akan memberi cuaca kepada diriku ini.

Ramalan cuaca kali ini terasa ada debarannya.

Banyakkah yang mendungnya, atau keadaannya baik sekali?

Bagaimana diriku nanti?

Disamping menghadiri kuliah

Kerja-kerja persatuan

Kesihatan

Ukhwah..

Segala aspek yang lain?

Lebih-lebih lagi hubungan denganNya?

............................

Tetiba pula nak kongsikan kenangan yang masih lagi melekat dengan diri ini,, lekatan tu sangat-sangatlah meluluhkan jiwa kerdil ini..ianya berlaku pada sem yang sebelum ini, iaitu sem 4. Semua benda-benda macam ni sememangnya tidak dapat dijangka.

Ada dua benda.. terlalu pahit dan terlalu manis.

Perkara yang paling manis tak terasa nak kongsikan lagi..

Jadi yang paling menyayat hati dululah..


Masih lagi terasa kehilangan sahabat-sahabatku yang telah terlibat dengan kemalangan. Ini merupakan kali kedua aku merasai perasaan yang begitu tragis dengan frasa yang bernama KEHILANGAN.

Yang pertama sekali aku telah merasai kehilangan seorang nenek semasa aku berumur 11 tahun. Time tu rasa sedih sangat. Betul-betul sedih. Rupanya begitulah bahasa kesedihan yang dapat dihadam. Air mata yang mengalir hanya diri sahaja yang tahu erti kehilangan orang yang kita sayang.
(tiba-tiba mata jadi pedih..macam nak berair je gayanya..)

Time nangis tu sempat lagi gelak-gelak dengan sepupu sebab apa gelak sambil nangis?


Sebab malu nangis depan orang ramai..budak-budak lagi time tu..


Aku tengok kau, kau tengok aku.. macam-macam betul aku time tu.


Apapun tinggalannya masih lagi ada untuk aku iaitu selalu baca surah al-Mulk. Katanya sewaktu ajar aku mengaji, kalau boleh hafal sebab nanti senang nak lancar baca quran.. macam tulah lebih kurang.. malam-malam baca al mulk juga akan diringankan azab kubur. Mungkin kasiat ini juga nenek nyatakan. Aku je yang belum faham dengan azab-azab macam tu. Agaknyalah.. AZAB? Nauzubillah..takutnya..!


Sampai sekarang aku masih termimpi-mimpikan arwah nenek. Pernah sekali aku adukan perkara ni kat akak yang rapat dengan nenek. Kata akak.. kalau teringatkannya atau termimpi, maknanya bacakan ayat-ayat suci al-Quran. Mungkin itu yang dia nak daripada kita..


Nek.. sayang nenek. Jumpa nanti di syurga, insyaAllah..
(sedang sebak)

...................................

Tengok, cerita aku ni makin kembang pula plotnya.. Orang peramah ni macam nilah gayanya..(peramah kerr)

Apapun semoga sem kali ini semakin akrab aku denganNya supaya semuanya lebih lancar nanti..

Ayuh sahabat-sahabat, kepada yang membaca tulisan ini, sama-sama kita pasang niat, pasang cita-cita semoga sem kali ini lebih baik daripada sem yang sebelumnya.. semoga Ramadhan yang baru sahaja meninggalkan kita masih berbekas auranya sampai sekarang dan terkesan sampai bila-bila. insyaAllah..

Hanyalah ramalan yang dapat dilakukan. Itu yang termampu. Yang lain-lainnya terserahlah kepada Yang Maha Esa.

Begitulah kisanya.. cuaca pada sem 5 kali ini akan aku harunginya. PASTI, selagi nyawa masih dipinjamkanNya.!

Permudahkan urusanku nanti ya Robb..


7/9/2112
BLOK A.
KOLEJ ZA'BA, PROTON CITY.



Reactions:

0 comments:

Post a Comment