Friday, 9 May 2014

Muslimat, kamu dah tahu kamu ni macam-macam kan,,


Muslimat itu
Ia bermotor
Kadang  tak sempat nak pakai sarung tangan,
Sampai tengah jalan, hari panas terik
Adeh,, bertukar kaler
‘Xpe kak, luaran je,’
Eh, kecantikan pun kena pelihara, dik!
Anguk-anguk..

Musim sibuk memang tidak mengenal
Aci balas message, jawab call masa bawak motor,
Henset murah, melayang boleh la buat camtu
Tapi nyawa melayang, itu tidak murah syg..

Kadang tudungmu senget
Terlepas pandang, baru perasan bila jalan dah abis lama,
Rupanya ada lagi yang tak kena, kain tersangkut di stokin.. 
uit malu itu lama!

Bila keluar rumah
Pakai stokin seinci je dari buku lali
Tak pun, jangan buat lupa-lupa ayam pulak, 
tak pakai sarung kaki langsung
Lebih-lebih lagi kamu bermotor
Angin mengusikmu nakal
Lalu kainmu terhibur naik ke atas
Batang betismu menangis, sebab ia mahal muslimahku..!

Musim sibuk datang lagi
Aduh,, stok stokin dari lipatan sudah habis
Aci redah pakai kaler hitam lah
Yang tersusun bawah katil dari seminggu yang lalu
Siapa tahu di sebalik warna pekat itu
Ok, riang..

Alamak mana satu baju nak sarung ni..
Meeting tak lama pun, aci tak aci ambik je koleksi bundle tersusun di besi
Bila rumet tegur,
Haaa, orang lain tak tahu kan.. enti je tahu..
Ok, boleh laaa..

Usrah time,
Konon nak dapat angin segar, plan lepas subuh mentah-mentah lagi
Pilihan la tu,
Sampai-sampai.. mata bengkak, senyum kurang bergula
Maaf dik, akak malam tadi terlajak beresaimen
Padahal..”akak belum mandi”..caaaa

Balik rumah
Macam tongkang pecah
Ada tersilap hari tetamu nak datang
Bersih, lapang, sejuk mata memandang tersedia
Hari-hari tetamu kena datang kalau macam ni..

Bila nak masuk rumah, perhiasan mata ini tersaji..
Selipar, kasut bersepah-sepah
Baca kertas yang di tangging
“Sila susun ambo comey-comey, semuo bahagio”
Nah, sisa senyuman yang tertinggal!

Dalam perjalanan
Senyum sorang-sorang
‘Nak pergi mana senyum sorang-sorang ni?’
‘Nak pergi date’
‘Nak pergi usrah je kan? Bukan itu yang selalu kau cakap.. itu pun bahagia mcm org bercinta’
‘Usrah itu cinta, kau pernah rasa?’

Bila ditimpa masalah
Apalagi, ada yang setia menemani
Air mata itu terlalu cepat memujuk
Ia sejuk walau masin di mulut

Aih,, tudung tak de pulak yang sama warna dengan baju ni
Rembat je lah mana yang ada
Sedia tersusun
Masih wangi.. ya wangi.. wanggiiiie...!

Seharianmu tidak simple
Ia mahal
Dengan perhiasanmu yang harus dijaga
Dihormati
Sebab itu di luar perlu..
Labuh,
Tebal,
Lebar,
Semua itu lindungan untuk yang berharga..


Usah risau muslimah, susah mu mahal
Banyak kerenahmu bernilai
Sabarmu dalam perhatian
Itu tarbiah dariNya
Persediaanmu di hari mendatang
Untuk diisi sabarmu itu oleh anak-anakmu kelak
.. dan... dan.. si suam,, suamimu.. uhuk, uhuk batuk korporat!

Oh muslimah susah mu sekarang untuk senangmu di hadapan
Ok, macam-macammu untuk hari bahagiamu nanti
--Selamat bermujahadah--



cebisankatauntukdirasa
Siti_Athiah
9/5/2014
Lintas langsung dari Rumah Nusaibah
Reactions:

0 comments:

Post a Comment