Sunday, 12 May 2013

Kisah PRU 13


Bangun pagi-pagi..

Suasana di rumah riuh rendah dengan suara-suara anak-anak kecil
Mendengar usainya mereka sarapan bersama-sama..
"Jom..!"
"Nak pegi mana?" Laungku. yang memisahkan kami ialah dinding rumah.
"Weii,,ngundi laah..!"
"Awalnya.. malam tadi jugak kata tak mau awal-awal.." Aku cuba merungut.
'Alamak, guwe belum mandi beb!'
Aku masih berlingkar malas di bawah selimut berperisa enak. Udara segar kampung menuntut diri untuk mengalas kulit badan.
...sambil..
Menikmati aktiviti sampingan sebagai puteri bujang sebaiknya..!
Bermalas-malasan sebagai ‘adik’ yang belum ada pasangan lagi.. satu-satunya!
Akulah tu..!
Macam nak pakai baju baru je..
Hari ni kan hari raya..!
Errr..
Hari pilihan raya..
Jari inilah first time berkhidmat memangkah undi..
Hari ini hari aku berhak untuk membuat pemilihan.
Pemilihan kepada pemimpin yang akan menjadi ketua kepada penduduk yang bernama Dun dan Parlimen.
Pemimpin yang macam mana nak dipilihnya?
Yang tu aku dah aim awal-awal.
Harap aku tidak silap itu.

Adik dan kakak di atas dan bawah aku xde nama dalam dalam senarai daftar pemilih
Terkejut jugak den, pagi tu baru tahu yang dorang tak boleh ngundi
Wahh.. macam bangga pulak.
Sekadarnya aku bersiap sebab orang dah tunggu..
"Nak bedak..!"
"Alah, xpayah bedak-bedak..!"
Bisingla dorang ni.. nak bebel pulak pagi2.. kot ya pun bagi la ucapan buat yang terbaik ke.. jangan bagi undi rosak ke. Aku kan first time dalam rumah tu.
Melangkahnya keluar rumah..
Macam nk keluar raya, p ziarah saudara-mara pula..seronok..
Lepas tu bila tengok persekitaran, mata pula dihidangkan dengan poster-poster, bendera-bendera warna hijau, putih dan biru.. warna-warna ni je ada kat tempat aku.
Haa..nilah lainnya raya kali ni.
Raya yang ada poster-poster, bendera-bendera.
Aura warna sememangnya berperanan untuk aku..
Suasana inilah yang aku rindu..
Saat inilah baru aku faham. Kenapa perlu ada semua ni..

Sesampainya di tempat kejadian..
Ramainya orang..
Aku mula mengiakan kenalan yang dah lama bersawang
Al maklum la tempat tu tempat penyatuan hati-hati zaman budak hingusan hijau. Pekat.
Dengan kain biru tua, baju yang agak comot kehitaman (bahagian poket la)
Tudung apatah lagi, pelbagai bentuk dan posisinya yang kurang mahir untuk merapikannya.
Berkejaran kesana ke mari..main berebut tiang..pondok-pondok..
Gaduh.. baik..gaduh baik..
Emm.. macam-macam la..

A ahla..
Ooo... eh, yang tu..
Macam kenal..
Awak..
Dan pelbagai lagi memek muka aku persembahkan..
Macam biasa, dikesempatan ini aku ambil peluang
Snap mana-mana yang aku suka..
Tiba-tiba..

(..bersambung)

khar~
2.18am
13/5/2013

Reactions:

0 comments:

Post a Comment